آخر هر چی وبلاگ کف بر می شی...

بوتر یاهو کامپیوتر و...

آخر هر چی وبلاگ کف بر می شی...

بوتر یاهو کامپیوتر و...

آموزش زبان آلمانی

ترکه پری دریایی میبینه....میگه چقدر خوشکلی ...زن من میشی؟پری میگه من که آدم نیستم.....ترکه میگه خب منم آدم نیستم عزیزم

حسن کچل بعد از سی سال میره مو میکاره اسمش برای حج واجب درمیاد

آموزش زبان آلمانی

آواهای ترکیبی

بعضی از حروف صدا دار به هم می پیوندن و تشکیل زوج های صوتی را میدهند آواهای این حروف رو با نمونه مثال بررسی میکنیم

1- ai این حروف صدای آی در فارسی رو میده نمونه مثال mais چنین تلفظ میشود مآیس توجه کنید در حرف ی و س ساکن قرار دارد این لغت آلمانی به معنی ذرت میباشد و همچنین لغت kairo که کآیرو خوانده میشود در حرف ی ساکن است که این لغت به معنی قاهره پایتخت مصر است

2- au این حروف صدای اَوُ رو میدهد مثال moskau مُس کاَو که به معنی مسکو پایتخت روسیه است

3- äu این حروف صدای اُی در فارسی رو میدهد مثل mäuse مُیزر دقت کنید در کلمه ز کسره وجود دارد حرف میم هم ضمه دارد این لغت به معنی موش ها است که البته لغت اصلی بدین مضمون است die mäuse

4- ei این حروف صدای اَیُ دقت کنید حرف الف فتحه دارد و ی هم ساکن مثال این حروف ei که همون معنی رو میده که به معنای تخم مرغ است و همچین این لغت heidelberg هَیدلبرگ خوانده میشود دقت داشته باشین که حرف دال و ب کسره دارن و لام و ر و گ ساکن هستن این لغت معنی شهر هالیدلبرگ میدهد

5- eu این حروف صدای اُی رو در فارسی میدهد مثل heute هُیتِ دقت کنید که حرف ه ضمه دارد و ی ساکن و ت هم کسره داره این لغت آلمانی به معنی امروز است

6- ie در ترکیب این حروف وجود e پس از i باعث میشود که حرف i کشیده تلفظ شود

مثل liegen لی گِن دقت کنید که در حرف ن ساکن است این لغت به معنی قرار داشتن است

البته در مواردی بخصوص وقتی که ترکیب ie آخرین هجای کلمه تشکیل دهد و پس از آن r باشد هر دو صدا را نیز تلفظ میکنند مثل hier هی ئِر به معنی اینجا و مثال بعدی مثل belgien بِل گیئن که به معنی بلژیک(کشور) است

حروف صدادار مضاعف

تکرار حروف صدادار a,e,o به صورت aa,ee,oo باعث میشود که صدای آنها کشیده شود

مثال

Boot بُئت در حرف ت ساکن قرار دارد این لغت به معنی قایق است

Leer لِئر در حرف ر ساکن است این لغت به معنی خالی است

Staat شُتآءت دقت کنید در حرف شین ضمه است و ت و الف آی خوانده میشود و ت آخری هم ساکن است

خوب بریم سر آواهای حروف ها با صدا

1- a صدایی بین آ و زبر(فتحه) در زبان فارسی را دارد. مثل آسمان مثل اهورا

2- e صدایی شبیه به صدای زیر(کسره) در زبان فارسی را دارد. مثل اصفهان

3- i صدای ئی را دارد مثالی نتونستم برای این پیدا کنم شما میتوانید؟

4- o صدایی شبیه صدای پیش(ضمه) در فارسی دارد مثل عقاب

5- u صدایی شبیه صدای واو(او) در فارسی دارد مثل او

اما سه حرف a,u,o در بعضی از واژه ها با قرار گرفتن دو نقطه در روی آنها تغییر صدا می دهند. آواهای این حروف ها رو با ذکر مثال براتون میگم

1- Ä در کلمه länder که به معنی کشورها میباشد جوری تلفظ میشود مثل حروف e پس کلمه länder به این صورت خونده میشود(لندر) واضح تر بگم حروف ل کسره خونده میشود مثل لغت فارسی لنت و همچنین لغت ägypten به معنی مصر(کشور) اینطوری تلفظ میشود (اِگی پتِن) دقت کنید حروف پ و ن ساکن دارن

2- Ö برای تلفظ صحیح آن باید لبها رو مدور و نزدیک به هم کرد یه جورایی شبیه بوسیدن یه نفر مثال: دقت کنید به کلمه öl که معنی نفت رو میده اینطوری تلفظ میشود(اُل)

3- Ü این حرف هم تقریبا مثل حرف Ö است منتها نه به اونقدر کشیده مثل کلمه اتریش Österreich تلفظ آن میشود اُستِررَیش دقت کنید در حرف س-ر قبل از ت – ش همگی ساکن هستن و مثال بعدی fünf به معنی عدد پنج اینطور تلفظ میشود (فُونف) ن-ف ساکن هستن

آواهای بی صدا

موضوع این هفته در مورد ترکیب حروف بی صدا است که در دو قسمت برایتان شرح میدم که قسمت اول 6 مورد و قسمت دوم هم 6 مورد با ما همراه باشین

از ترکیب بعضی از حروف بی صدا نیز صداهای معینی به دست می آید که مهمترین آنها به شرح زیر است

1- CH

1) این حرف بعد از حروف صدا دار A-O-U و نیز زوج صوتی AU مانند حرف ( خ ) در فارسی تلفظ می شود

مثال

پختن ( کخن ) Kochen

به طرف بعد از ( ناخ ) Nach

2) بعد از حروف صدا دار Ä-I-E مانند ( ش ) در فارسی تلفظ می شود

مثال

خندیدن ( لشن ) Lächeln

من ( ایش ) Ich

سمت راست ( رشتس ) Rechts

مونیخ ( مونشن ) München

شیر ( میلش ) Die Milch

3) بعد از حروف صدا دار E یا I در اول کلمه نیز صدای ( ش ) می دهد

مثال

شیمی ( ش می ) Die Chemie

کشور چین ( شینا ) China

4) در واژه هایی که دارای ریشه آلمانی نیستند این ترکیب دارای صدای ( ک ) فارسی می باشد

مثال

روحیه ( کاراکتر ) Der charakter

مسیحی ( کریست ) Der Christ

2-CHS

این مجموعه از حروف بی صدا که به صورت ( تس – ها – اس tse-ha-es ) خوانده می شود همیشه مانند X یا KS تلفظ می شود

مثال

روباه ( فوکس ) Der Fuchs

عدد شش ( زکس ) Sechs

3-CK

این کلمه به صورت ( تس – کا tse-ka ) خوانده شده و مانند ( ک ) تلفظ می گردد و فقط حرف صدا دار ماقبل خود را کوتاه می کند

مثال

پختن ( باکن ) Backen

4-DT

این حروف به صورت ( د- ت de-te ) خوانده شده و صدای d در صدای t گم می شود

شهر ( شتات ) die Stadt

5-IG

این حروف به صورت ( ئی – گ i-ge ) خوانده شده و در آخر کلمات غالبا صدای ( ش ) می دهد

مثال

عدد پنجاه ( فونف تسیش ) Fünfzig

6- PF

این حروف به صورت ( پ – اف pe-ef ) خاونده شده و هر دو حرف تقریبا هم زمان به تلفظ در می آیند

مثال

اسب ( فرد ) Das Pferd

خوب قسمت اول تمام شد لازم به ذکر است که چون زبان آلمانی تا حدودی آمیخته با زبان فارسی است اکثر لغت های آلمانی به همان صورت خوانده میشود مثل زیان اینگلیسی نمی باشد و کار کردن با این زبان بسیار راحت می باشد

بازم انشای من !

من بچه بودم کلی انشا مینوشتم ! حتی وقتی کلاس حساب داشتیم فقط من انشا می نوشتم . معلم بیچاره موضوع نداشت بده به من . ولی من بازم می نوشتم . و باز هم می نوشتم ...

موضوع انشاء : پدر خود را توصیف کنید ...

پدر من بسیار زحمتکش است و از صبح تا شب در حال کشیدن زحمت است ! مادرم همیشه میگوید پدرت خیلی جاکش است ! من معنی اش را نمیدانم ولی فکر میکنم مادرم هم خیلی قدر پدرم را میداند ! پدرم خیلی قوی میباشد یک بار که مادرم به مسافرت رفته بود دختری را که در حال فرار بود دستگیر کرد و به خانه آورد و به من گفت که فردا صبح او را تحویل خواهد داد ! پدرم خیلی مهربان است و مرا خیلی کتک میزند ! یک بار که من با تیغ ریش تراشی پدرم سیب پوست می کندم بغلم را زدم پدرم خیلی عصبانی شد و با لقد به صورت من کوبید ! پدر من بسیار تحصیل کرده میباشد و تا دوم راهنمایی درس خوانده میباشد و پدر بزرگم همیشه به من میگوید در خاندان ترک زاده تبریزی فقط پدر تو موفق شده دبستان را تمام کند ! مادر من همیشه در حال گریه میباشد ! من فکر میکنم او از دوری پدرم اینقدر ناراحت است چون پدرم شبها تا دیروقت در کار میباشد‌ ! پدر من در درسهایم به من خیلی کمک میکند و به من خیلی دیکته میگوید و من خیلی خوشحالم که پدرم نمیتواند دیکته ای را که خودش گفته صحیح کند ! شغل پدر من آزاد است او صبح ها در باشگاه بیلیارد مشغول کردن توپ در سولاخ میباشد و شب ها با دوستانش در حال الواتی میباشد ! پدر یک فعال سیاسی است و شبها با یکی از دوستانش اعلامیه میچسبانند البته من هنوز متوجه نشده ام چرا از این اعلامیه ها روی در هر خانه ده دوازده تا میچسبانند ! البته تازگی ها پدرم از لای در می اندازد !  من همیشه دوست دارم مثل پدرم شوم و من بسیار پدرم را دوست میدارم و این بود انشاء من ...

و من هنوز می نویسم....